Voorlopige bescherming van Woning Goethals in Ledeberg

Door Geert Bourgeois op 6 februari 2019, over deze onderwerpen: Onroerend erfgoed
Woning Goethals - Onroerend Erfgoed

Geert Bourgeois, Vlaams minister-president en Vlaams minister van Onroerend Erfgoed, beschermt de woning Goethals in Gent (Ledeberg) voorlopig als monument.  

“De woning Goethals uit 1968 wordt beschermd omwille van de architecturale waarde van het gebouw. Het is een van de eerste en meest spraakmakende realisaties van het architectenbureau BARO. De woning getuigt, net als het volledige oeuvre van BARO van lef.”, aldus bevoegd Minister-President Geert Bourgeois

De woning in Ledeberg (Gent) dateert uit 1968. Twee oud-studenten (Eric Balliu en Johan Baele) van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent richtten BARO op, het Bureau voor Architektuur en Ruimtelijke Ordening.

Tijdens hun studieperiode was de invloed van modernistische architect Gaston Eysselinck groot aan de academie. Nadien werden beide architecten beïnvloed door het opkomende brutalisme.

Het meest opvallende aspect van de Woning Goethals is de brutalistische gevelarchitectuur met haar zogezegd eerlijk gebruik van zichtbaar beton en ruw baksteenmetselwerk, en een opeenstapeling van volumes zoals balkons en een buitentrap.

Modernistisch zijn de inpandige buitenruimtes (zoals dakterrassen) zodat er niet meer grond nodig is om te wonen dan de oppervlakte van het gebouw. De gescheiden circulatie voor werken en wonen, en het gebruik van een buitentrap doet denken aan Gaston Eysselincks eigen woning in Gent, en aan woningen van Le Corbusier uit het interbellum. Het gebouw is georganiseerd in splitlevels met een minimaal aantal binnendeuren, typisch modernistisch. De ontwerpers plaatsten echter ook kanttekeningen bij het modernisme. Zo verzetten ze zich tegen het doorgedreven functionalisme en tegen de volledig beglaasde buitengevels. In plaats daarvan kozen ze voor vrij in te vullen ruimtes en een organisatie rond een centrale binnentuin met enkele goed geplaatste, kleine vensters op de buitenwereld. Dit verzekerde de privacy, wat niet onbelangrijk was door de nabijheid van een drukke steenweg en het toen gloednieuwe viaduct van de E17.

BARO gebruikte het brutalisme (voornamelijk het contrastrijke, zintuigelijke materiaalgebruik) om de modernistische principes te verzoenen met de traditionele architectuur en om zo aansluiting te zoeken met de bewoners. In dit centraal stellen van de mens en de maatschappij sluit BARO aan bij het structuralisme met architecten zoals de Nederlander Piet Blom. Meer algemeen past het in de zoektocht naar een betekenisvolle rol voor architectuur in de opbouw van de stad en de maatschappij, die een sterke impuls kreeg door de revolte van mei ‘68.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is