Voorlopige bescherming van twee calvaries in de Vlaamse Rand

Door Geert Bourgeois op 23 januari 2019, over deze onderwerpen: Onroerend erfgoed

Geert Bourgeois, Vlaams minister-president en Vlaams minister van Onroerend Erfgoed, beschermt de calvaries op de begraafplaatsen van Asse en Wemmel voorlopig als monument

Al eeuwenlang begraven we onze voorouders op een kerkhof. Op die kerkhoven werden vanaf de dertiende eeuw calvaries opgetrokken. Het zijn meestal levensgrote afbeeldingen van de gekruisigde Christus, soms geflankeerd door de heilige Maria en de heilige Johannes. Hoe dichter begraven bij de calvarie, hoe belangrijker je status in de dorpsgemeenschap.

Gemeenten richtten en beheerden vanaf de late negentiende eeuw seculiere, neutrale begraafplaatsen op. Ook daar bleef het een gewoonte om calvaries op te richten. Ook in de geseculariseerde samenleving werd aan deze traditie vastgehouden. De calvaries in Asse en Wemmel zijn twee bijzonder late voorbeelden van die gewoonte. Beide constructies zijn artistiek bijzonder uitgewerkt, daarom beschermen we ze nu als monument”, aldus minister-president Geert Bourgeois.

De calvarie in Wemmel

De inwoners van Wemmel schonken de calvarie in 1929. Het indrukwekkend bronzen kruis in neogotische stijl steunt op een sokkel met de afbeelding van de twaalf apostelen. Twaalf graftombes met afwisselend grijze en roze granieten afdekstenen vormen de voet van de calvarie. Hier liet de burgerij van Wemmel zich graag begraven.

De calvarie in Asse

De calvarie van Asse is het middelpunt van een indrukwekkend padenpatroon dat geflankeerd wordt door een meer dan vier meter hoge taxus en hulststruiken. Ze werd vermoedelijk kort na de Tweede Wereldoorlog aangelegd.

Beeldhouwer Antoon Van Parys (1884-1968) uit Deinze stond in voor de creatie van het kunstwerk. Hij is één van de laatste grote beeldhouwers van het funeraire sculptuur. Zijn beelden in mystieke stijl vind je over heel Vlaanderen, maar vooral in en rond zijn thuisstad Deinze. De Christusfiguur in Asse is een mooi voorbeeld van de ‘Christus met de hangende handen’ waarvoor Van Parys bekend is. Van Parys beeldhouwde het type sinds 1927, altijd met kleine verschillen. Omdat hij al wat ouder was tijdens de realisatie van de calvarie van Asse, werd hij waarschijnlijk geholpen door zijn zoon Luc.

Foto’s en meer informatie over dit onroerend erfgoed in de inventaris:

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is