Voorlopige bescherming van architectenwoning Louis Hagen in Gent (Sint-Amandsberg)

Door Geert Bourgeois op 1 maart 2019, over deze onderwerpen: Onroerend erfgoed
Architectenwoning Hagen - Onroerend Erfgoed

Geert Bourgeois, Vlaams minister-president en Vlaams minister van Onroerend Erfgoed, beschermt de architectenwoning Louis Hagen voorlopig als monument

“De woning van architect Louis Hagen is een opmerkelijk voorbeeld van een naoorlogse progressieve visie op het toenmalige architectuurlandschap. Begin februari beschermde ik nog Woning Goethals in Ledeberg, een realisatie van architectenbureau BARO. Niet toevallig startte Louis Hagen zijn carrière bij dit zelfde bureau. Een ontmoetingsplaats voor briljante geesten.”, aldus minister-president Geert Bourgeois.

Algemene informatie

Louis Hagen genoot zijn opleiding als architect aan het Nationaal Hoger Instituut voor Bouwkunst en Stedenbouw in Antwerpen en studeerde er af in 1970. Zijn eigen woning ontwierp hij aan het begin van zijn carrière, toen hij werkzaam was bij het gerenommeerde Gentse bureau BARO. Het brutalisme en de maatschappelijke ambities van BARO sluiten aan bij ruimere nationale en internationale ontwikkelingen in de architectuur van de late jaren 1960 en jaren 1970. Hagens architectenwoning staat voor een hoge herkenbaarheid en representativiteit, zowel op materieel als conceptueel vlak. Hagen bewoonde deze woning tot na het overlijden van zijn echtgenote. Daarna liet hij een nieuwbouw in Lovendegem bouwen, eveneens naar eigen ontwerp

Architecturale informatie

Hagen streefde ernaar het ontwerp af te stemmen op de specifieke context, met aandacht voor de privacy, oriëntatie en perspectieven, steeds vanuit de wens om te vertrekken van het leven zelf en de bewoners. Door te werken met splitlevels creëerde Hagen met een centrale trappenstructuur een architecturale wandeling. Zo is de woning een labyrint met een ‘glijdende schaal van privacy’.

Het moest voldoende flexibel zijn om tegemoet te komen aan de situatie van het jonge koppel dat nog geen beeld had over de toekomstige gezinsontwikkeling en dat een brede culturele interesse had. Daarom konden enkele ruimtes flexibel aangepast en ingevuld worden in overeenstemming met de evoluerende gezinsnoden.

Daarnaast droegen de materialen en constructiemethode bij tot de creatie van een optimaal woon- en werkklimaat. Het ruwe, zichtbare gebruik van betonsteen in het exterieur werd door Hagen radicaal doorgetrokken in het interieur en gecombineerd met plafonds in ruw bekiste beton. Deze materiaalkeuze is een vormelijk statement om zich door middel van architectuur af te zetten tegen het materialisme en kapitalisme van de toenmalige maatschappij. Alle ontwerpkeuzes leidden tot een hoge ensemblewaarde en een onlosmakelijke verbinding tussen exterieur en interieur.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is