Voorlopige bescherming van de stoomsleepboot Amical

Door Geert Bourgeois op 2 mei 2018, over deze onderwerpen: Onroerend erfgoed
Stoomsleepboot Amical

Geert Bourgeois, Vlaams minister-president en Vlaams minister van Onroerend Erfgoed, heeft de stoomsleepboot Amical voorlopig beschermd als varend erfgoed

In Vlaanderen is er maar één met stoom aangedreven vaartuig overgebleven: de stoomsleepboot Amical. Met de bescherming als varend erfgoed bewaren we een kostbare relikwie uit het tijdperk van de stoommachine”, aldus minister-president Geert Bourgeois.

De Amical is in 1914 gebouwd op de Nederlandse werf Huiskens en Van Dijk in Dordrecht. Vanaf ongeveer 1930 vaart het schip als sleper op de Belgische wateren. In 1951 krijgt de Amical een andere functie. Het bedrijf Haeck & Van de Meerssche bouwde een aantal slepers om tot zand- of modderkrabbers, waaronder de Amical. De baggervloot leverde een aanzienlijke bijdrage aan het op diepte houden van de toegangen tot de Antwerpse haven. De Amical werd ingezet aan de Royersluis tot het vaartuig in 1965 uit dienst werd genomen en uiteindelijk in 1986 aan de museumcollectie van het Antwerpse Scheepvaartmuseum werd toegevoegd.

De Amical is een gaaf bewaard voorbeeld van een sleepboot. De Amical is specifiek ontworpen voor het slepen van vaartuigen zonder eigen aandrijving zoals pontons en sleepspitsen. Het schip heeft de typische bouw van een stoomsleper van het begin van de twintigste eeuw, met als hoofdkenmerken de steile spitse voorsteven om de weerstand in het water te verminderen en de geveegde achtersteven die een voldoende rendement van de schroef moest verzekeren. Essentieel is de trekkracht en de grote wendbaarheid. De stoomsleepboot heeft een relatief groot machinevermogen en een schroef met een grote diameter en vier schroefbladen.

De Amical heeft een zeldzame intacte Luikse Piedboeuf stoomketel uit 1943 en een originele, zeldzame intacte triple-expansie stoommachine uit 1914. De speciale uitlijning van de cilinders, met de schuiven en de excentrieken deels aan de zijkant van de stoommachine, is erg zeldzaam en typisch voor de producent Huiskens & Van Dijk.

Het vaartuig maakt deel uit van de collectie van het MAS. De bedoeling van het MAS is om de Amical weer in varende staat te brengen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is